Statsråd til løvens hule

KRITIKK: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må påregne kritikk når han mandag gjester landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund. FOTO: NTB scanpix

KRITIKK: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må påregne kritikk når han mandag gjester landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund. FOTO: NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Mandag skal jernbanefolket grille samferdselsministeren på sitt landsmøte.

DEL

– Vi skal fortelle samferdselsministeren at han sporer av når jernbanen splittes opp og konkurranseutsettes, sier fungerende forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

For høyt tempo

Når de søndag samlet seg til landsmøtet, er det en bransje i stor forandring.

Regjeringen holder et høyt tempo for å gjennomføre omorganiseringen – som forbundet er mot.

– Vi er litt rystet over at det går så fort, ja. Det verste er at det er et ideologisk prosjekt. Mest mulig skal på plass innen valget kommende høst. Det gir oss ikke en bedre jernbane, mener Sæthre.

Hun tror ikke det er mulig å få samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på rett spor, men setter sin lit til at velgerne setter inn en ny regjering. Og fremholder at alt som ikke er kontraktfestet kan stoppes.

Ikke splitte opp

I stedet for å splitte opp NSB og Jernbaneverket mener Sæthre det er riktig å samle alt under en ledelse.

– Vi foreslår en modell vi kaller NSB 2.0. Et jernbaneselskap som har en overbygning og en felles ledelse. Med et selskap som Bane NOR til å sørge for infrastrukturen, og et selskap som står for gods- og persontrafikken. Togtrafikk og infrastruktur henger så tett sammen at det må holdes samlet, sier Sæthre.

Hun mener en tilsvarende modell har hatt stor suksess i land som Sveits og Tyskland.

– I Norge legges det nå opp til å gå motsatt vei. Bane NOR skal konkurranseutsette flere tjenester som Jernbaneverket står for i dag. Pengene brukes på byråkrati. Selskap som kommer inn er opptatt av å tjene penger. Det som koster er pensjon, lønns- og arbeidsforhold, påpeker forbundslederen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener, i motsetning til jernbaneforbundet, at han og regjeringen er på riktig spor.

– Jeg har stor tro på en tydeligere organisering hvor det er større nærhet mellom ledelse og de som gjennomfører oppgavene. Jeg synes det ikke er riktig å lage en stor mastodont slik jernbaneforbundet ønsker, sier Ketil Solvik-Olsen til ANB.

Selv om regjeringen og jernbaneforbundet er uenige i enkelte deler av jernbanereformen, føler han at de ansatte setter pris på at det satses på jernbane, i form av investeringer, økte avganger, raskere og flere tog.

– Jeg er opptatt av å høre på de ansatte som utgjør en verdifull ressurs. Det er tross alt de som utfører oppgavene og møter kundene, legger han til.

Sikkerheten viktig

– Det er viktig at vi kommuniserer og gjør hverandre gode. Vi skal skape gode og trygge arbeidsplasser i et miljø som er opptatt av sikkerhet, sier Solvik-Olsen.

Han presiserer at det gjennom reformen ikke er aktuelt å lempe på noen som helst sikkerhetskrav i forhold til det som kreves i dag.

Det er ikke bare samferdselsministeren som besøker landsmøtet mandag. Også LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen, jernbanedirektør Elisabeth Enger, konsernsjef Geir Isaksen i NSB og Holger Schlaupitz fra Jernbanealliansen er gjester. (ANB)

Artikkeltags