Tar vare på ferske lærere

Ni av ti nyutdannede lærere fortsetter i jobben, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Ni av ti nyutdannede lærere fortsetter i jobben, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Foto:

Ni av ti nyutdannede lærere jobber i skolen fem år etter at de startet.

DEL

De nye tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) samsvarer ikke med undersøkelsen som Ap-leder Jonas Gahr Støre refererte til i statsministerduellen mot Erna Solberg tidligere denne uken. Støre hevdet at en tredjedel av lærerne slutter i skolen.

– Tallene fra SSB viser at det ikke er slik. Det slående er at Støre refererte til en undersøkelse fra de rødgrønnes egen tid i regjeringen, men vi har siden fått andre og nye tall. At så få slutter tyder på at skoler og kommuner gjør en god jobb med å ta vare på ferske lærere, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

God jobb

SSB-tallene viser hvor mange nyutdannede lærere som fortsetter i jobben. Ti prosent av grunnskolelærerne som var ferdig utdannet våren 2010, hadde sluttet i skolen fem år senere. For nyutdannede lektorer var tallet 12 prosent.

– Dette er gode nyheter.  Et av regjeringens viktigste mål er en skole der elevene lærer mer. Da er vi helt avhengige av å beholde dyktige, nyutdannede lærere i skolen, sier kunnskapsministeren.

Blant yrkesfaglærere og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning er andelen som slutter i skolen henholdsvis 25 og 20 prosent. Noen av lærerne som slutter går til andre jobber innen undervisning, som voksenopplæring eller universiteter og høyskoler.

Saken fortsetter under bildet.

At så få nyutdannede lærere slutter tyder på at skoler og kommuner gjør en god jobb med å ta vare på ferske lærere, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

At så få nyutdannede lærere slutter tyder på at skoler og kommuner gjør en god jobb med å ta vare på ferske lærere, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Foto:

Ny og bedre utdanning

I samarbeid med skole-Norge vil Kunnskapsdepartementet lage en nasjonal veiledningsordning for nyutdannede lærere.  Alle nyansatte lærere skal omfattes av ordningen samtidig som det skal være rom for lokale tilpasninger.

– Vi vil jobbe videre for at alle nyutdannede lærere får en god start på den viktige jobben de skal gjøre i klasserommet og i møtet med elevene, sier Røe Isaksen.

Regjeringen har også tatt grep for å styrke utdanningen av nye lærere. Karakterkravet for å komme inn på lærerstudiet er skjerpet, og til høsten starter en ny, femårig lærerutdanning for alle som skal jobbe i barne- og ungdomsskolen.

–  Neste generasjon lærere får mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Det vil gjøre at de står støtt i møtet med læreryrket, mener kunnskapsministeren. (ANB)

Artikkeltags