9 av 10 passasjerer vet ikke hvilke rettigheter de har

Bare 14 prosent av norske flypassasjerer kjenner sine rettigheter fullt ut.

Bare 14 prosent av norske flypassasjerer kjenner sine rettigheter fullt ut. Foto:

Av

Ny undersøkelse viser at mange reisende ikke vet hva de har krav på dersom flyet blir forsinket eller innstilt.

DEL

På 14-årsdagen for passasjerrettighetsloven EC 261, oppgir 86 prosent av norske flypassasjerer at de ikke kjenner sine fulle rettigheter i flytrafikken.

Det viser en ny internasjonal undersøkelse, som AirHelp presenterer.

Kun 14 prosent kjenner helt og fullt sine rettigheter, og bare 51 prosent av passasjerene som har opplevd flyproblemer, søker om erstatning fra flyselskapene.

Undersøkelsen viser også at hovedårsakene til at det ikke blir sendt inn erstatningskrav, er at passasjerene ikke er klar over hvilke rettigheter de har (44 prosent), de trodde ikke at de kunne få erstatning (31 prosent), eller de visste ikke hvordan man skulle sende inn et krav (31 prosent).

Andreas Hermansson er landssjef for AirHelp i Norge.

Andreas Hermansson er landssjef for AirHelp i Norge.

Undersøkelsen, som ble gjennomført denne måneden blant over 7.000 reisende over hele EU (over 1.000 i Norge), viser at det fortsatt er en lang vei å gå før flypassasjerer er fullt ut klar over sine rettigheter.

Til tross for at det er obligatorisk for flyselskapene å informere passasjerene om hvilke rettigheter de har, mener hele 67 prosent av norske flypassasjerer at flyselskapene ikke gir dem god nok informasjon.

– Det er stor verdi i EU-loven EC 261 som beskytter de flyreisendes rettigheter, men samtidig er det klart at flypassasjerer fremdeles føler seg maktesløse mot flyselskapene. Hvert år går rundt 13 millioner passasjerer over hele verden glipp av nærmere 50 milliarder kroner som flyselskapene skylder dem i kompensasjon. Vi ser et tydelig behov for å øke bevisstheten og forståelsen for flypassasjerenes rettigheter både i Norge og resten av Europa, forteller landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.

I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser. Ifølge beregninger fra AirHelp skylder flyselskapene dermed norske passasjerer over 675 millioner kroner. (ANB)

Artikkeltags