Disse to selskapene skal samarbeide

Norwegian og Widerøe har inngått samarbeid på norske kortbaneruter.

Norwegian og Widerøe har inngått samarbeid på norske kortbaneruter. Foto:

Av

Flyselskapet Widerøe inngår samarbeid med Norwegian på norske kortbaneruter.

DEL

Widerøe opplyser at den nye avtalen gjelder Widerøes kortbaneruter og Norwegians innlandsruter. For reisende vil det være mulig å bestille kombinasjonsreiser med Widerøe og Norwegian fra mars 2018.

I første omgang innebærer samarbeidet at Widerøe skal selge gjennomgående billetter med Widerøe og Norwegian på sine nettsider. Selskapene tar sikte på at billettene legges i salg i første halvdel av mars. Etter planen vil billettene også kunne kjøpes på Norwegians nettsider mot slutten av året.

– Widerøe gjør flere ting for å sikre at kunder på små steder skal ha et godt tilbud. Vi fortsetter det gode samarbeidet med SAS, oppretter nye direkteruter og inngår samarbeidsavtale med Norwegian på kortbanenettet, opplyser selskapet.

Ifølge Widerøe vil den nye avtalen sikre Widerøes kunder større valgmulighet hva gjelder reiserute, tidtabell og pris. Såkalt gjennomgående billetter vil gi kunden langt kortere reisetid – ifølge Widerøe vil minimum tid mellom avganger reduseres fra 2 timer til 30 minutter på alle lufthavner unntatt Oslo Gardermoen, der minimumstiden mellom avganger blir 45 minutter.

Reisende vil nå kunne sjekke inn bagasje helt fram til bestemmelsesstedet i Norge. Avtalen innebærer samtidig at passasjerer ivaretas ved kanselleringer eller forsinkelser underveis.

– Widerøe jobber uavbrutt med å bedre flytilbudet for våre kunder ute i Distrikts-Norge. Vi beholder vårt gode samarbeid med SAS og kunden får flere reisealternativer å velge mellom. I sum vil dette gi et bedre tilbud, så dette blir bra for Widerøes kunder, sier Christian Skaug, direktør for Network & Pricing i Widerøe.

Avtalen er inngått i tråd med bestemmelsene i anbudsavtalen mellom Widerøe og Samferdselsdepartementet.

For SAS kan ruteavtalen få negative konsekvenser, mener professor Tor W.- Andreassen ved Norges handelshøyskole. Han mener avtalen innebærer en utvanning av SAS' attraktivitet.

– SAS mister nå et klart fortrinn. For reisende vil det likevel være positivt fordi det nye samarbeidet gir en bedre koordinering av rutetabeller og bonusprogrammet, med andre ord: et bedre tilbud totalt sett, sier Andreassen.

NHH-professoren kaller avtalen et sjakktrekk. – Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe er et sjakktrekk av begge elskapene. Widerøe er den største vinneren som nå har samarbeid med to attraktive flyselskaper. Norwegian blir også mer attraktivt fordi det nå blir lettere å komme seg videre fra hovedflyplassene, sier Andreassen.

Følgende ruter er inkludert i avtalen:

  • Oslo - Røros
  • Alle ruter mellom Oslo og Bergen til Sogn og Fjordane og Ørsta/Volda
  • Alle ruter mellom Trondheim og Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen)
  • Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos
  • Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, bortsett fra Bodø - Bardufoss
  • Direkteruter fra Oslo til Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen) og Lofoten (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)
  • Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø
  • Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes

(ANB-NTB)

Artikkeltags