Sløve nordmenn kaster bort 1.000 kroner per billett

Reisende som ikke får brukt en bestilt lavprisbillett, kan være ekstra god butikk for SAS og Norwegian.

Reisende som ikke får brukt en bestilt lavprisbillett, kan være ekstra god butikk for SAS og Norwegian. Foto:

Av

Glemmer du å søke om å få tilbake avgiftene på billigbilletten, kan flyselskapet beholde dette selv.

DEL

(Nettavisen) Vanligvis får man ikke refundert penger for lavprisbilletter som ikke blir brukt, men de myndighetspålagte skattene og avgiftene kan man søke om å få tilbake.

Det er det kanskje ikke alle som vet. Dermed kan flyselskapene, i tillegg til billetten, putte flyskatter og avgifter i egen lomme. Selskapene trenger nemlig ikke å betale avgiftene videre til skattemyndighetene.

Store beløp

På en billigbillett med Norwegian tur/retur Oslo-Bergen kan skatter og avgifter utgjøre nesten 700 kroner. På en tilsvarende billett hos SAS utgjør skatter og avgifter nesten 1.000 kroner.

– Hvis du har kjøpt den billigste flybilletten, får du ikke tilbake pengene om du ikke reiser eller avbestiller, men du kan få tilbake skatter og avgifter for billetten, sier presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til Nettavisen.

– Hvor mange er det som søker om å få tilbake avgiftene, og hvor store beløp utgjør dette?

– Det har jeg ingen oversikt over, sier Jacobsson.

Knut Morten Johansen er kommunikasjonssjef i SAS.

Knut Morten Johansen er kommunikasjonssjef i SAS. Foto:

Som sin konkurrent har SAS heller ikke oversikt over hvor mange det er som ber om å få tilbake avgiftene. Ei eller hvor mye selskapene «tjener» på at beløpene ikke blir tilbakebetalt.

– Hvis du ikke søker om å få tilbake pengene, så får du dem ikke tilbake. Skatter og avgifter utgjør ganske store beløp av billetter, og det er mange forskjellige typer avgifter avhengig av hvor man flyr, opplyser Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS.

Vil ha kloen i momsen

Skatteetaten er mest opptatt av at flyselskapene rapporterer og betaler korrekt avgift til staten for det antallet passasjerer som faktisk gjennomfører en avgiftspliktig flyging.

– Forholdet mellom flyselskapet og kunden, og eventuelle krav kunden måtte ha mot selskapet, er et privatrettslig forhold mellom disse. Dette reguleres ikke av reglene om flypassasjeravgift, og er for øvrig staten uvedkommende, skriver underdirektør Arvid Stokke i rettsavdelingen i Skatteetaten i en epost til Nettavisen.

Momsen for den ubrukte billetten vil Skatteetaten likevel ha.

– Flyselskapet må håndtere innkrevd merverdiavgift på regulær måte. Den skal med andre ord innbetales til staten, og det vil ikke være noe etteroppgjør på bakgrunn av kundens ikke-bruk, skriver Stokke.

Skatteetaten mener at tjenesten er levert og at det skal kreves moms av denne. (ANB)

Artikkeltags