Flere føler seg utenfor på skolen

Dobbelt så mange elever som i 2003 føler at de ikke passer inn på skolen.

Dobbelt så mange elever som i 2003 føler at de ikke passer inn på skolen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Dobbelt så mange elever som i 2003 føler de ikke passer inn på skolen.

DEL

Det viser Pisa-tallene som ble lagt fram i forrige uke.

PISA-undersøkelsen viser at norske 15-åringer gjør det klart bedre i naturfag, matematikk og lesing enn for tre år siden og er blant de beste i OECD i lesing.

Men samtidig viser undersøkelsen at stadig flere sier de blir holdt utenfor og at dobbelt så mange som i 2003 føler de ikke passer inn, ifølge Aftenposten. I tillegg svarer færre elever at de lett får venner.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) forteller at det kommer en egen rapport til våren, der PISA-forskerne går inn i disse spørsmålene.

– Dette er en helt avgjørende del av skolen. Vi har ikke en god skole hvis elevene blir flinkere i matematikk og flere blir mobbet.

Elevorganisasjonen mener PISA viser at vi går mot en skole hvor elevene presterer noe bedre, men hvor færre trives og hvor skolemiljøet blir stadig dårligere.

– Dette er uakseptabelt, og vi forventer at resultatene om trivsel og mobbing blir tatt på like hardt alvor som resultatene om matematikk, lesing og naturfag, sier leder Sylvia Lind. (ANB-NTB)

Fakta om PISA

  • Programme for International Student Assessment (PISA) er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling).
  • Målet er å kartlegge 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk, naturfag og fra 2012 også problemløsing.
  • PISA kartlegger også elevenes læringsstrategier, motivasjon og selvoppfatning. Elevene svarer også på hvordan de oppfatter forhold ved skolen, som arbeidsmiljøet i klassen.
  • Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år. Første gang var i 2000. Norge har deltatt siden starten.
  • Resultatene fra årets undersøkelse ble lagt fram tirsdag i forrige uke. 

Artikkeltags