Hiver oss på løpstrend

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Sørger årlig for millionbeløp til gode formål.

DEL

Spesielt New York Marathon og London Marathon har vært pådrivere for denne utviklingen, og dette er en økende trend hos de fleste store løpsarrangører.

– Nå ser vi trenden også komme til Norge, sier Odd Arne Marsteinstredet, daglig leder i SK Vidar/Oslo Maraton.

Donasjoner

Lørdag er det klart for Oslo Maraton i hovedstadens gater – og det betyr også penger til gode formål.

– Aldri har vi fått så mange donasjoner til våre veldedige samarbeidspartnere som nå. Våre deltakere kan donere en sum Aktiv mot kreft, Right to Play, Sykehusklovnene og TV Aksjonen når de melder seg på. Donasjonene har økt med hele 755 prosent, og det veldig godt å se at vi har fått inn betydelig mer enn det vi har gjort tidligere, sier Marsteinstredet.

Les også: – Skolebarn må bevege seg mer

24 timer på mølle

I tillegg til dette har Jeanette Vika fra Right to Play valgt å løpe 24 timer på mølle i forbindelse med lørdagens maraton. Hun løper for syriske flyktninger, og ulike bidrag fra bedrifter under Jeanettes langløp er øremerket syriske barn i prosjekter som organisasjonen har i Libanon og Syria. 

Arrangøren velger å gi én krone per deltaker i årets utgave til dette løpsprosjektet. Dette kommer i tillegg til midler samlet inn fra deltakerne.

Oslo Maraton og SK Vidar ønsker å gå foran som et godt eksempel når det gjelder å løpe for gode formål. Marsteinstredet tror det vil bli mer og mer vanlig å løpe for noe mer enn seg selv.

– Vi oppfordrer bedrifter, lag, team og enkeltpersoner til å delta i arbeidet med å samle inn penger for gode saker, sier hun. (ANB)

Artikkeltags