Vi stoler mest på SMS!

Når det virkelig gjelder, sender fortsatt sju av ti den gode, gamle tekstmeldingen for å være sikker på at budskapet når trygt fram.

Når det virkelig gjelder, sender fortsatt sju av ti den gode, gamle tekstmeldingen for å være sikker på at budskapet når trygt fram. Foto:

Av

Messenger og Snapchat er ikke i nærheten.

DEL

Når det virkelig gjelder, sender fortsatt sju av ti den gode, gamle tekstmeldingen for å være sikker på at budskapet når trygt fram. SMS har desidert størst troverdighet, ifølge en ny undersøkelse.

– Vi opplever at den 25 år gamle SMS på mobil er den kommunikasjonskanalen som folk stoler mest på, sier konsernsjef Bjørn Forslund i TargetEveryOne, et børsnotert IT-selskap. Han legger til at folk ikke stoler helt på sosiale medier når det virkelig gjelder.

Kraftig vekst

SMS-trafikken for bedriftsmarkedet i Norge har en vekst på 16 prosent hittil i år med 451 millioner sendte meldinger. Hos Telenor ble det sendt totalt 5,5 milliarder SMS i fjor.

Saken fortsetter under bildet.

Bjørn Forslund.

Bjørn Forslund. Foto:

Ifølge InFact-undersøkelsen vil 70,6 prosent bruke SMS på mobil hvis de virkelig vil forsikre seg om at meldingen kommer raskt og sikkert fram til mottaker. På andreplass kommer Facebook Messenger med 10,1 prosent, og på tredjeplass kommer tjenesten SnapChat med 2,4 prosent. Deretter følger WhatsApp med 1,9 prosent og Skype med 1,2 prosent.

– Vi synes det er interessant at en 25 år gammel teknologi fortsatt troner så solid i toppen, uttaler Bjørn Forslund.

«God Jul»

Short Message Service eller SMS er den eldste formene for 1-1-dialog. Den første kommersielle SMS ble sendt i 1992 fra en datamaskin med meldingen «God Jul».

– Vi ser at en gammel kommunikasjonskanal revitaliseres med ny teknologi, og du slipper et kobbel med rådgivere, reklamebyråer, strateger og kan lett gjøre prosessen selv uten dyr bistand utenfra, forklarer Forslund.

Den årlige SMS-veksten for bedrifter i Norge har ligget på rundt 40-50 prosent de siste to årene. (ANB)

Artikkeltags