Selvkjørt bil tar handleturen din

Her foregår verdens første forsøk med en selvkjørende matbutikk.

Her foregår verdens første forsøk med en selvkjørende matbutikk. (Foto: )

Snart kan du bestille med mobilen og få maten levert av et elektrisk kjøretøy.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

– Ved å ta i bruk selvkjørende butikker med lokale hentepunkter, vil behovet for personbil bli redusert, og det er positivt for miljøet og trafikkbildet i sin helhet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Verdens første

Med Frp-statsråden som tilskuer var det fredag duket for verdens første forsøk med en selvkjørende matbutikk. Helt uten ratt og sjåfør rullet butikken av gårde på veien med matvarer som ble levert ut til en kunde i nærområdet.

– Dette viser hvilke muligheter som ligger i mat på nett, og de er nærmere virkeligheten enn man tror. Teknologien er her veldig snart, og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter, sier gründer og sjef for Kolonial.no, Karl Munthe Kaas.

Fritt tilkjørt

Framgangsmåten er enkel.Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvarene.

Ketil Solvik-Olsen lover at han skal gjøre alt han kan for at myndighetene ikke skal stå i veien for en slik utvikling.

– Vi jobber nå med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei, sier han.

Norge har kommet langt med digitalisering og bruk av ny teknologi. En selvkjørende minibuss er nå på norgesturné.

– Jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist fram, påpeker samferdselsministeren.

Det selvkjørende hentepunktet som ble brukt under demonstrasjonen, er en ombygd variant av den elektriske bussen EZ10. Den går i dag som turistbuss i Singapores havneområder og som vanlig kollektivtransport i Helsinki i Finland.

Ved å ta i bruk selvkjørende butikker med lokale hentepunkter, vil behovet for personbil bli redusert.

Ketil Solvik-Olsen, samferdselsminister (Frp)

Den nye oljen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Karl Munthe Kaas i Kolonial.no.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Karl Munthe Kaas i Kolonial.no. (Foto: )

Kjøretøyets vanlige fart ligger på i overkant av 20 km/t.

– Får vi regler som tillater oss å kjøre tester med denne teknologien, kan det være det som skal til for at norske miljøer tar en ledende posisjon på selvkjørende kjøretøy. Endringene vil få en voldsom betydning for transport verden over. Dette kan være den nye oljen, sier en entusiastisk Munthe Kaas.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Miljøaspektet er også en driver i utviklingen.

– Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente, forteller gründeren. (ANB)

Artikkeltags