– Regjeringen demonterer NSB

Ansatte i NSB går en usikker framtid i møte, ifølge LO-leder Gerd Kristiansen.

Ansatte i NSB går en usikker framtid i møte, ifølge LO-leder Gerd Kristiansen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

LO-leder Gerd Kristiansen er bekymret for de ansattes framtidsutsikter.

DEL

– Det er mye usikkerhet både blant ansatte på Flytoget og i NSB, sier Gerd Kristiansen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun er ikke i tvil om at årsaken til det er konsekvensene av regjeringens konkurranseutsetting av jernbanen i Norge.

Regjeringen har i beste fall startet demonteringen av NSB. De ansatte vet ikke om de har jobb eller hvor de jobber om bare et par år, mener hun.

Følte på stemningen

LO-lederen følte på stemningen da hun besøkte jernbaneansatte på Oslo S og deltok på møter med sine medlemmer.

– Regjeringen har i beste fall startet demonteringen av NSB. Vi snakker om vår infrastruktur, om blant annet hvordan folk skal komme seg på arbeid. Dette bør den norske staten ha styring over. Frykten er blant annet at nøkkelkompetanse vil forsvinne, legger hun til.

Og regjeringen har dårlig tid. Jernbaneverket (JBV) har mottatt en bestilling på sju utredninger, med frist for levering allerede 7. september.

Bestillingen fikk Jernbaneverket i hendene 3. juli - rett før fellesferien startet.

Blant annet skal ansvarsfordelingen og grensesnittet mellom det nye Jernbanedirektoratet og infrastrukturforetaket utredes. Det samme skal utbyggingsprosjekter, brukerbetaling, kjøreveisavgift og ytelsesordninger. Også sikkerhet og beredskap skal utredes.

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) er klar på at regjeringen ønsker å gå raskt fram.

2016-2017

– Hele prosessen er politisk motivert. Regjeringen ønsker en privatisering og en oppsplitting med flere aktører på jernbanesektoren. Allerede i 2016-2017 skal første strekning privatiseres, Sørlandsbanen og Jærbanen, sier Sverre Myrli.

– All persontrafikk i Norge skal konkurranseutsettes i seks til åtte pakker med potensielt like mange selskaper som skal ha fasiliteter, administrasjon og som skal bygge opp sine egne enheter, sier Myrli.

Jernbanereformen er ikke blitt noen valgkampsak. Det mener Gerd Kristiansen er synd.

– Jeg synes vi skal ha med oss i valgkampen at dette er nasjonale beslutninger. Men totaliteten i politikken gjør seg utslag i enkeltmennesker som lever i lokalsamfunnet. Da må vi også ta med oss signaler som dette inn i lokalvalgkampen, mener Gerd Kristiansen.

Overrasket

Statssekretær i samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset, er «veldig overrasket over at LO-lederen bidrar til å skape unødig usikkerhet blant de ansatte i jernbanesektoren».

– Ja, særlig etter den dialogen vi har etablert med alle fagforeningene i jernbanesektoren om gjennomføringen av reformen.

– Vi er naturligvis veldig opptatt av å ha tett kontakt med fagforeningene i hele reformprosessen. Jeg synes ikke at LO-lederen eller andre skal bli stresset av at departementet ber om både uttalelser og utredninger om små og store spørsmål om jernbanereformen i tiden som kommer, sier Aarset.

– Jeg mener at reformen vil by på nye og spennende muligheter for de ansatte. Ikke minst vil vi ha behov for flere ansatte i sektoren fremover. Jernbane blir en vekstbransje. Det ville vært mer betenkelig dersom departementet ikke ba om innspill på ulike temaer når vi skal gjennomføre en stor og viktig prosess, påpeker han. (ANB)

Artikkeltags