Schanche vil revolusjonere el-bilene

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Martin Schanche og Lasse Henriksen i Sinus Motor Consept AS i Skien har utviklet en hydrogendrevet ladegenerator som kan gi el-biler en rekkevidde på 40 mil. Til våren lages prototypen.

DEL

Martin Schanche og Lasse Henriksen i Sinus Motor Consept AS (SMC) i Skien har jobbet i over ett år med oppfinnelsen, skriver Telemarksavisa.

Det er Lasses far, Leif Dag Henriksen, som har utviklet Sinus-motoren, noe SMC har verdenspatent på.

Med utgangspunktet i en slik motor har Martin Schanche og Lasse Henriksen utviklet en hydrogendrevet ladegenerator for el-biler.

Større rekkevidde

Schanche sier at oppfinnelsen vil gi el-bilene langt større rekkevidde enn hva de har i dag.

– Enkelt sagt er dette en ladegenerator til el-biler. Når batteriets spenning blir lav vil ladegeneratoren starte og batteriet får da elektrisk hjelp via hydrogen. Vi legger opp til at el-bilen skal få en rekkevidde på 40 mil før den må kobles til stikkontakten igjen. Og en el-bil med så stor rekkevidde vil automatisk føre til at folk seriøst vil vurdere en el-bil som bil nummer to, mener Schanche.

Han forklarer at Sinus-motoren er en motstempelsmotor, uten topplokk, hvor stemplene går mot hverandre.

– Først ut

Schanche og Henriksen ønsker at den nye hydrogendrevne ladegeneratoren skal være et norsk produkt så langt det er mulig.

– Produksjonen av delene vil foregå ved Skien Verktøyindustri. Og prototypene blir satt sammen i Drøbak, sier Schanche.

Schanche og Henriksen sier at de har tegnet intensjonsavtaler med tre el-bilprodusenter.

– Vi er nok først ute med dette. Istedenfor å bruke stikkontakten så starter hydrogengeneratoren når det er lav spenning. Dette blir ikke noen hybridbil, men en renhåret el-bil, sier Schanche.

Artikkeltags